JAK STRES WPŁYWA NA WŁOSY ?

Revita 10 czerwca, 2021

COCO CHANEL

„Kiedy kobieta ścina włosy, to znak, że zmienia swoje życie”

Na całym ciele człowieka znajduje się ok. 5 mln mieszków włosowych, a miejsc, które są zupełnie pozbawione włosów, jest niewiele (to wewnętrzne strony dłoni, podeszwy, zgięcia kolan i łokci, usta). Na samej skórze głowy znajduje się ok. 100-150 tysięcy włosów – ich ilość i gęstość kształtuje się już między 9. a 22. tygodniem życia płodowego i pozostaje niezmieniona do końca życia. Każdy włos żyje przeciętnie 3-4 lata (jest to faza jego wzrostu, tzw. anagenu), po czym wypada – jest to tzw. stan spoczynku (telogenu). Dochodzi wtedy do wypadnięcia włosa np. podczas mycia lub czesania – na skutek miniaturyzacji i zaniku mieszka nie ma się on po prostu czego trzymać. W ten sposób, w naturalnym procesie, tracimy ok. 50-100 włosów dziennie – uważa się, że około 10-15% naszych włosów znajduje się w ostatniej fazie życia. O nadmiernym wypadaniu i łysieniu mówimy, gdy na skutek różnych czynników liczba ta rośnie – niepokój powinno wzbudzić wychodzenie włosów garściami np. podczas czesania lub mycia albo ich większa niż normalnie ilość na poduszce lub szczotce. Często wypadaniu włosów towarzyszy też zmiana ich faktury i utrata blasku – stają się szorstkie, przesuszone, matowe.


Trwająca od ponad roku sytuacja epidemiologiczna wiąże się
ze zwiększonym ryzykiem depresji, zaburzeń emocjonalnych i lękowych. Strach przed utratą pracy i lęk o zdrowie własne i bliskich generują
wysoki poziom stresu, który prowadzi do wielu schorzeń. Jednym
z jego skutków może być nadmierne wypadanie włosów.

Naukowcy z Uniwersytetu Harvardzkiego potwierdzili, że długotrwały stres upośledza funkcjonowanie komórek macierzystych odpowiedzialnych za produkcję pigmentu w mieszkach włosowych. To powoduje, że zapas pigmentu wyczerpuje się na zawsze i w efekcie włosy stają się siwe.

Coraz większa grupa pacjentów, jako długi ogon pocovidowy, zgłasza nam wypadanie włosów.

KILKA FAKTOW :

  1. WŁOSY SĄ NAJCZULSZYM BAROMETREM ZDROWIA – ich wypadnie może świadczyć o niedoborach minerałowo-witaminowych.
  2. DŁUGOTRWAŁY STRES POWODUJE STARZENIE WŁOSÓW – stres powoduje zapalenie mieszków włosowych i osłabia strukturę włosa.
  3. IM WIĘKSZY STRES TYM WIĘCEJ WŁOSÓW TRACIMY – długotrwałe napięcie psychiczne może spowodować znaczne zmniejszenie gęstości fryzury, a w skrajnych przypadkach całkowite wyłysienie.
  4. U MĘŻCZYZN MAMY DO CZYNIENIA Z ŁYSIENIEM ANDROGENOWYM – hormonalnym, U KOBIET ŁYSIENIE ZWIĄZANE JEST NAJCZĘŚCIEJ ZE STRESEM,NIEODPOWIEDNIĄ DIETĄ, CIĄŻĄ, CHOROBAMI TARCZYCY I MENOPAUZĄ.

PAMIĘTAJ O :

  1. ODPOWIEDNIEJ, UROZMAICONEJ I ZBILANSOWANEJ DIECIE :
  • węglowodany i witaminy z grupy B – są one niezbędne do wytworzenia energii potrzebnej organizmowi do wzrostu włosów, a można je znaleźć głównie w produktach pełnoziarnistych.
  • Na szybszy porost włosów dietę
    warto uzupełnić również o orzechy i nasiona – dostarczają one
    nie tylko witamin z grupy B, ale są również źródłem biotyny, która
    odżywia mieszki włosowe. Posiłki powinny być bogate w witaminy,
    przede wszystkim A, D, E, K, a także B6 i B12. Natomiast minerałami najważniejszymi dla zdrowia włosów są cynk i miedź. Cynk to
    mikropierwiastek, który występuje w większej ilości we włosach
    niż w krwiobiegu! Jeśli nie dostarczamy go w odpowiedniej ilości,
    organizm uzupełnia go sobie właśnie z włosów, które w efekcie
    stają się łamliwe, kruche i matowe. Najlepszym źródłem cynku są
    otręby, zarodki pszenne czy płatki owsiane. Szczególnie wysoką
    zawartość cynku mają pestki dyni czy orzechy brazylijskie. Do
    naszego jadłospisu warto także wprowadzić inne produkty z tej
    grupy, takie jak orzechy włoskie będące źródłem kwasów omega-3.